10 tips för dig som ska anlita städhjälp

För att samarbetet med städfirman ska flyta smidigt är det bra att vara lite förberedd. Här är våra 10 bästa tips på hur du kommer igång med städhjälp på ett snabbt och tryggt sätt.

1. Fundera igenom vilken städhjälp du vill ha

För att städfirmorna ska kunna ge dig ett personligt erbjudande måste de veta vad du vill. Bestäm dig för vilka behov du har som du vill ha hjälp med att lösa. Bra städfirmor har sedan möjlighet att bolla med dig för att komma fram till det bästa sättet.

2. Uppge alla förutsättningar

Genom att fylla i formuläret får upp till tre städfirmor samtidigt veta vad de behöver för att kunna ge dig ett erbjudande. Du slipper upprepa samma saker flera gånger och jämförelsen blir säker och rättvisande. Städfirmorna kontaktar dig sedan med ett personligt erbjudande.

3. Jämför flera städfirmor

Att välja första bästa erbjudande innebär en stor risk att du får mindre städning till ett högre pris. Därför ska man alltid jämföra offerter från flera städfirmor. Då ser du vad som ingår och får en känsla av servicegrad och vilka du kommer att släppa in i ditt hem.

Jämför dock inte bara priset. Flexibilitet och förtroende är faktorer som i längden är minst lika viktiga.

4. Kommunicera

Låt inte städtjafset hemma ersättas av bråk med städfirman. Det kan lätt undvikas genom att båda parter är öppna för information och kommunikation.

De flesta städfirmor jobbar utifrån strukturerade rutiner som städarna följer för att kunna städa effektivt. Ofta är personalen även flexibla och lösningsinriktade, men tänk på att önskemål från dig som inte ingår i deras normala rutiner bör framföras tydligt.

Genom att prata direkt med städfirmans representant i samband med att du jämför offerter, får du en bild av hur kommunikationen fungerar. Detta är en viktig byggsten för fortsatt ömsesidigt förtroende och en bra städhjälp.

5. Planera

Oftast gör städfirman en uppskattning av hur många timmar det kommer att ta att lösa dina behov av städning. Du får då ett fast pris som utgår från timpriset. Med ett timpris är det också enkelt att lägga till tid om det uppstår behov av extra åtgärder vid något städtillfälle.

Tänk dock på att städpatrullen kanske inte alltid kan lösa snabbt uppkomna behov om de även är bokade på andra jobb. Genom att i god tid uppge för städfirman att det behövs extra rengöring kan de planera in detta.

6. Sätt personalen i centrum

Erfarna städare med yrkesstolthet gör i allmänhet ett bättre jobb. Skaffa dig en bild av det företag du anlitar och ta gärna reda på mer om de personer företaget skickar till dig. Städfirmor som har bra anställningsvillkor och låter sin personal vidareutbilda sig har goda förutsättningar att lösa dina behov på ett tryggt sätt.

7. Ta referenser

Känner du någon som har erfarenhet av städfirman? Har städfirman egna referenser? Nöjda kunder är den kanske bästa garantin för att även du ska bli nöjd.

8. Kolla offerten

Städfirman bör skicka en skriftlig offert via e-post, med specifikation på vad de tänker utföra och vad det kostar. Då kan du ta ställning till erbjudandet i lugn och ro. Vissa inkluderar städmaterial i priset, andra vill att du står för det vid sidan av fakturan. Detta varierar.

Om du köper städning som privatperson bör du kontrollera att priset är inklusive moms och att RUT-avdraget används. RUT-avdraget är en skattereduktion på arbetskostnaden som städfirman drar av på priset till dig och sedan löser med Skatteverket. Du behöver inte göra något. Eftersom RUT är ett så etablerat system ska alla seriösa städfirmor inkludera det i offerten, annars bör du dra öronen åt dig.

9. Värdera behörigheter

Ett företag som är auktoriserat och/eller har anställda med yrkesbevis är med stor sannolikhet ett tryggt val. Det är dock ingen garanti och firmor utan behörighet behöver inte på något sätt vara dåliga. Följande behörigheter kan vara aktuella för städfirmor:

  • Auktoriserat serviceföretag. Medlemmar i branschorganisationen Almega kan ansöka om behörigheten Auktoriserat serviceföretag. Den förnyas årligen och innebär att företaget granskas avseende arbetsvillkor, ekonomi, miljöarbete med mera.
  • Yrkesbevis. SRY-bevis och PRYL-certifiering är två yrkesbevis som visar att städpersonal har genomgått utbildning och kompetensutveckling inom sitt yrkesområde.

10. Vårda relationen

Om det fungerar bra med städfirman brukar relationen kunna bli långvarig. Det är tryggt för både dig och städpersonalen att känna ett ömsesidigt förtroende och det garanterar fortsatt rena resultat.

Jämför erbjudanden på städning nu